Medisch beroepsgeheim op helling bij vermoeden fraude

Als het aan het kabinet ligt, komt er een einde aan het medische beroepsgeheim. Dat schrijft dagblad Trouw. De krant heeft een conceptwetsvoorstel in handen van de ministers van Volksgezondheid, Justitie en Sociale Zaken, waarin wordt geregeld dat verzekeringsartsen en medisch adviseurs bij het vermoeden van fraude voortaan patiëntendossiers moeten overhandigen.

Minister Schippers zei twee jaar geleden al dat het beroepsgeheim niet mag worden misbruikt om fraude verborgen te houden. Aanleiding was een zaak met twee psychiaters die aan fraude met WAO-uitkeringen en pgb’s hadden meegewerkt. De overheid was daardoor voor tientallen miljoenen euro’s benadeeld.

Als het voorstel wordt aangenomen, hoeven artsen die het beroepsgeheim verbreken niet meer bang te zijn voor de tuchtrechter.

De Nederlandse  Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG) is niet blij met het voorstel. “Verzekeringsartsen zijn toch niet van de fraudebestrijding?”, zegt voorzitter Faas in Trouw. Ook de artsenfederatie KNMG keert zich tegen het voorstel.

Bron: NOS

SV Land