Deel gemeenten doet niks voor werkbeperkten

Een klein deel van de gemeenten houdt zich niet aan de afspraak om volgend jaar arbeidsplekken te bieden aan mensen met een zwaardere arbeidsbeperking.

Hierdoor dreigen ruim 1500 mensen die nu in de sociale werkvoorziening aan het werk zijn, hun baan te verliezen. Dat schrijven vakbeweging FNV en Cedris, de branchevereniging voor de sociale werkvoorziening, donderdag.

Gemeenten moeten vanaf 2015 mensen met een arbeidsbeperking helpen aan echte banen bij reguliere werkgevers. Daarnaast hebben zij toegezegd om zelf in totaal 30.000 ‘beschutte’ werkplekken te bieden aan mensen die zijn aangewezen op meer begeleiding.

Volgens FNV en Cedris heeft zo’n 10 procent van de ruim 90 sociale werkbedrijven nu gezegd dat hun gemeente dat ‘beschutte’ werk niet gaat organiseren. Daardoor zou het contract van de getroffen mensen mogelijk niet worden verlengd.

Volgens FNV-voorzitter Ton Heerts houden gemeenten gewoon budget om werk te organiseren voor mensen met een zware arbeidsbeperking of handicap. ,,Als gemeenten doen alsof ze niets met beschut werk te maken hebben, vind ik dat een grove schending van het sociaal akkoord en trouwens ook van het regeerakkoord”, zegt Heerts in het blad Binnenlands Bestuur.

Bron: Nu.nl

Adresgegevens